onsdag den 26. juni 2013

Sømandssweater - str. 1½ år - del 4 - ærmegabet - turkis Bonita

 
Bullen (røret under armene) er forberedt til deling i for- og bagstykke på bullens sidste omgang.
 
Først kommer en længere beskrivelse af, hvordan jeg undgår løse masker under armene
og så en kortere beskrivelse af det enkle ærmegab.
 
Jeg ønsker 4 masker i alt under hver arm, men jeg strikker 10 masker i alt på en tyndere pind for at undgå løse masker senere. Jeg har her brugt en ærmerundpind 2½ til de to sider.
På næstsidste omgang undlader jeg at strikke de 5 sidste masker på pind 3½. Dem strikker jeg så til gengæld med pind 2½ og videre på pind 2½ - 5 masker startende på den nye omgang.
Så bruger jeg pind 3½ igen,
strikker 65 masker og gentager i modsat side med at strikke 10 masker på pind 2½.
 
Så strikker jeg omgangen hjem til første ende af pind 2½ ved at strikke 65 masker på pind 3½ og yderligere 3 masker fra pind 2½, som har siddet i venteposition til bagstykke, 68 m.
Så tager jeg et nyt kabel med pindespids 3½ og der strikkes 'fladt' (frem og tilbage) ved at strikke en vrangpind, startende med en ret (til knudekantmaske). Der suppleres med yderligere 3 (vrang)masker i venteposition på pind 2½ i den anden side, 65 + 2x3 = 71 masker i alt.
 
 
 
Her ses de syv masker, der er tilbage, mens rygstykket skal strikkes. De 4 skal bruges til sammensyning, mens de 3 sidste skal indgå i forstykket.
 
Solen gik sent ned her ved midsommer, men det var stadig lyst.
Billederne er dog fotograferet i elektrisk lys, så farverne varierer - garnet er turkis.

 
Vrangen ser også spændende ud.
 
Ærmegabet, skal være meget beskedent, da ærmet næsten skal være 'tilsat'.
På de følgende to retpinde tages i hver side en maske ind. I højre side laves inden for (knude)-kantmasken 1 oindt. og i venstre side strikkes 2 r sm (inden for kantmasken).
Så hælder indtagningerne den ønskede vej.
Der er sammenlagt taget 4 masker (2+2x1) ind i hver side, og der er 67 masker på pinden.
Siderne skal strikkes lige op til skuldrene.
 Ærmet vil så nærmest blive 'tilsat' over sidesømmen på nær en lille hulning nederst (såvel for som bag).
Det ses i øvrigt på billedet neden under.
 
 
Her ses bullen (forstået som det rundstrikkede stykke op til under armene) og en mere korrekt turkis farve. Jeg har nået at strikke videre på det øverste af ryggen, som ses fra vrangen.
 
Copyright GrubeDesign - må gerne bruges privat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar