søndag den 2. juni 2013

Strikkefasthed - et lille studie

Strikkefastheden i Pimabomuld 8/2 angives i opskriften på babyblusen med amerikansk lukning i Hendes Verden til at være 28 m x 40 p på pinde 3 i glatstrikning.

Først lavede jeg 3 ministrikkeprøver, hvor ingen af dem passede helt. Derfor købte jeg, som noget nyt, et skævt nr. 3.25, og det lovede også godt (4. prøve), MEN
når jeg så strikker rundstrik, så ændrer min strikkefasthed sig (til det løsere i bredden), og så øv, dur det ikke alligevel. I rundstrikning er der ingen vrangpinde, det spiller nok ind.

Her ses ministrikkeprøverne i vilkårlig orden. I midten vandret har jeg to rundstrikkede buller strikket på hhv pinde 3 og 3.25. De blev alt for brede, øv.

En gang har jeg læst tipset med at tage vrangpinden ½ nr. større end retpinden, så det har jeg gjort, og minsandten om jeg ikke har den ønskede strikkefasthed nu (prøve 5).
Begrænsningen er så blot, at jeg ikke kan strikke rundt, men så har jeg delt bullen i opskriften i to dele og må også strikke ærmerne fladt. Den opdelte bul ses nederst i billedet. Jeg har strikket ret med pindespids 3 og vrang med pindespids 3.5. Ju hu bredden passer :-)

 
Dette billede oven over viser vandrette linier for hhv ønsket antal masker og ønsket antal pinde.
Den vandrette akse angiver forskellige pindetykkelser.
Mine 4 fladstriksprøver er plottet índ (én kurve viser masker og en anden kurve pindene). De viser et forløb, hvor jeg på pinde mindre end 3.25 får både flere masker og flere pinde (på 10 cm) end ønsket.
De korte kurver angiver mine rundstrikprøver, og her ændrer fastheden sig i bredden til det løsere, øv, samtidig med at pindehøjden også bliver mindre end ønsket for pinde 3 (3.25 passer i højden).
 

Disse kurver består af værdier, hvor maskeantal er divideret med pindeantal. F.eks. 28 m/40 pinde = 0,7, der er det ønskede. Den røde kurve er mine rundstrikprøver, hvor værdierne er mindre :-(
Der kan evt. klikkes på billederne. F= fladstrik, R=rundstrik, A=anbefalet.

Jeg har et tidligere indlæg om strikkefasthed 'Strikkefasthed -løst og fast' & med overskrift Løst og fast - om strikkefasthed fra 12/2-12. Minsandten om jeg ikke også dengang strikkede bullen løsere.

Prøverne er strikket på forskellige typer pinde og er ikke særlig store, men kurverne viser antagelig nævnte tendenser samt f.eks. at på de tyndeste pinde bliver pindehøjden særlig lav (højt antal pinde).

Sådan strikker jeg?
De strikkede masker glider på pindene, men er ikke løse. På retpinden strikker jeg uden at trække til efter masken er kommet over på højre pind, masken sidder ('automatisk') 'til'. På vrangpinden strammer jeg hver enkelt maske til med et lille ryk, så den sidder 'til'.

Jeg tror, at det er designeren Annette Danielsen, der nævnte udtrykket 'bredstrikker' om de ca. 10% strikkere, der har problemer med strikkefastheden. Måske de laver brede masker og har en m/p-værdi under 0,7 for et garn som dette ;-)

m/p bruges her om antal m divideret med antal p. Hvis man bruger cm-bredde/cm-højde bliver det, det reciprokke tal, f.eks. 1/0,7=1,4(3), da strikkeprøver 'er' 10 x 10 cm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar