onsdag den 26. juni 2013

Kikærter

Nej, de er ikke strikkede. Der findes ellers kopier af meget i strikkeland, men det er ikke mit interesseområde.
Næh, de er kogte. Gode til fryseren, så man ikke først skal udbløde og koge før end man kan bruge dem.
Dog kan jeg dagen efter tilføje, at der er et par grydelapper med af 'egen avl' på et af billederne. Det er en tidligere og lidt stor version, som vi bruger i køkkenet med stor fornøjelse.


Jeg havde købt en økopose fra Urtekram med 400 g i. De fyldte ca. 5 dl, så der er 80 g pr. dl.
Efter udblødning natten over fyldte de ca. 12 dl og efter kogning endda ca. 13 dl. Vægten efter iblødsætning og kogning var 875 g, så der nu er 67 g pr. dl.
Vægten er godt og vel fordoblet, og kikærterne har suget deres egen vægt 1,2 gange.

Fra start har jeg skyllet dem, og vandet er skiftet efter et stykke tid (bliver gulligt), så har de stået natten over (skal udblødes ca. 12 timer), og inden kogning har jeg taget 'de 10' dårlige/afvigende fra.
Jeg har kogt dem i en time i en høj gryde uden salt, men i frisk vand.
Så står de lige nu og køler langsomt ned i kogevandet, det kan de godt tåle.

Her er de afkølede kikærter.

Kikærterne skal udblødes for at undgå luftdannende stoffer, mener jeg.
Kogevandet er velsmagende, men jeg hælder det gerne ud.
Mon de luftdannende stoffer er blødt ud inden kogning?
Normalt savner jeg ikke kogevandet, men sidst da jeg lavede hummus, måtte jeg tilsætte vand, da det ellers var for tørt trods citronsaft, så kunne kogevandet have været brugt, men så skal der også laves hummus af friskkogte kikærter.

Inspireret af mit eget skriveri i indlægget i går, fandt jeg på, at veje 250 g kogte kikærter af og tilsætte 150 g kogevand og fryse med ned. Det har jeg gjort med de to venstre poser. Den sidste pose indeholder resten, 370 g. Der var dukket få mørke kikærter op efter kogningen, ud med dem.

Portionen vil jeg dele måske i tre poser, som jeg f.eks. kan lave hummus af. En ret med bagte røde peberfrugter,  skåret i tern efter skindet er fjernet så godt som muligt, og tilsat kikærter plus smagsgivere har også været en god ret.

Hummus laver jeg med tahin fra Urtekram, den er ok, selvom jeg tidligere har læst en anbefaling at et bestemt mærke fra en helsekostforretning, som skulle være bedre. Jeg kommer også citronsaft, spidskommen, lidt olivenolie, salt og peber i samt mager skyr og evt. vand. Det hele blendes.

De omtalte opskrifter har jeg fra en bog*, der hedder 'Spis dig rask', og som fokuserer på en kost, som holder insulinniveauet i blodet lavt., hvilket er godt både for syge og raske.
Det er muligt at få målt insulinindholdet i blodet. Normalt måler lægen blodsukkeret, men det kan sagtens være normalt samtidig med, at man har for højt insulinindhold, og viser således intet om, at man er i risiko for livsstilssygdomme.

* Forfattere Bjarne Stigsby og Hanne Juul, 2012.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar