fredag den 3. februar 2012

Djævlehue str. 5½ mdr. tilpasset model

Djævlehue str. 5½ mdr.
med god nakkedetalje
 
 
 

Det er den sædvanlige gode opskrift fra ingahansen.dk, dog har jeg i denne udgave lavet lidt småændringer. Garnet er Bonita, og den er til mit barnebarn Anton.

Måske det kan ses, at den nederste højre kant er mere stejl end den venstre. Jeg har prøvet at få den til at fylde lidt mere i nakken (opslagskanten indgår jo i sømmen midt bag).
Jeg har slået 3 masker ekstra op (måske lige lidt nok) og har så til gengæld ikke taget ud på hver pind i starten som normalt, men sprunget over tre gange.
For at halsvidden ikke skal blive for lille, har jeg indlagt en venderække og havde fornøjelsen at genopfriske 'wrap and turn'. Jeg wrappede den 15. maske ud af 39 masker. Skal ende med 36 masker.

Jeg har strikket én blå hue for nylig, så denne må have nogle hvide striber på den ene trediedel, som sidder øverst på hovedet. Den vil jo så også passe fint til trøjen. For at få de rene striber må jeg skifte garn i forkanten, men det er ok med de korte tråde, der pænt skifter mellem blå og hvid.


Dukketrøjen, som jeg strikkede inden Antons trøje, mangler at blive gjort færdig, men har fungeret som strikkeprøve. Hvor sjovt kan det ikke være at lave strikkeprøve? :-) Havde dog lavet ensfarvet strikkeprøve forud for dukketrøjen.

Wrap and turn, se f.eks. YouTube http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=8Z9R1BqCbz4&feature=endscreen.
Du kan også se henvisningen fra 'baby hat' fra 30. juni 2011, men der er ikke noget nyt.


Her er den nye nakke (helt til venstre), som går lidt (= kantens bredde) længere ned end originalopskriften. Venderækken kan også anes, ca. midt mellem nakke og bånd.

Bindebånd, sådan:
Tag én meter garn af hhv blå og hvid og bind dem sammen i enderne.
Den ene ende bindes fast vha en hjælpetråd til f.eks. et radiatorrør.
I den anden ende har jeg snoet garnet om hinanden 130 gange med min pegefinger.
Jeg tæller fordi, jeg skal lave to ens. Så ser det ud som på billedet.
Knuden ved pegefingeren klippes af, og trådene sættes på nål. Trådene trækkes gennem en
 knudekantmaske i 'kindtoppen' på huen. Når længden strakt ud er halveret, holder jeg fast i enderne, hvorefter huen snoer bindebåndet op om sig selv. En løs knude afslutter bindebåndet inden der slippes. Her har jeg sat den færdigplacerede og stramme knude 26,25 cm fra huen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar