søndag den 12. februar 2012

Antonstrik #2 Raglantrøje


Jubi helt færdig dagen før Anton fylder et halvt år; det er nemlig hans 'halvårstrøje'.
En let sag - 58 g.

´
Grøn raglantrøje i str. Anton/6 mdr. strikket ovenfra.

Det var udfordringen til Antonstrik #2 fra GrubeDesign.
Jeg havde to nøgler liggende af Geilsk bom-/uld.
Der til forskellige mål af barnebarnet.
Spørgsmålet til start var: Hvor mange masker skal der slås op, og hvordan skal fordelingen mellem for/bag og ærmer være, så raglanindtagningerne kan foretages der imellem.
Research på nettet og faldt over procentfordelinger (ikke brugt) og tog forholdet i en tidligere strikket trøje (i øvrigt af samme type garn) mellem bul og ærme under armen og prøvede at få det til at ende i en hals af en bestemt størrelse og med en bestemt ærmegabshøjde.
Dernæst strikkeprøver af rib og af glatstrikning.
Efter overvejelser om hvordan en hjælpelukning skulle se ud, endte det med at beregne en hals, der netop skulle kunne komme over hovedet og samtidig sidde tilpas op mod halsen.
Raglan'en skulle også fortsætte pænt op i to retmasker i ribben.
Regne, regne, regne, så endelig kunne jeg slå op


Nedenuder ses raglanudtagningerne. Jeg valgte at bruge en optaget drejet lænke som udtagning på hver side af to retmasker.

Ribben og raglan'en hænger flot sammen.
Her kommer en sideeffekt af udtagningen, skulderen forhøjes. Ribben var da bare et rundt bånd i starten. Gad vide om den bliver vandret igen i brug, så det ikke betyder noget.
Ovenstående billede viser vist det færdige bærestykke med 15 x udtagninger, inden jeg trævlede et stykke op. Der var nemlig sket det, at strikkefastheden var løsere på rundstrik end på strikkeprøven, der indeholdt vrangmasker. Optrævling ville så hjælpe både på bredden af bullen og på ærmegabsdybden, som var blevet ufrivilligt større. Regne igen, så meget kan trævles op.
Bullen blev endnu løsere end bærestykket nu det bare skulle gå derud af og ærmet, som jeg havde ladet hvile, viste sig også at være blevet mindre, og det i relativt større grad end bullen.
Status: Bullen er for bred i forhold til ærmet, så måske er det en ommer. Garnet er lidt 'dødt' og giver sig let, så den skal ikke være større end ønsket.

Det endte med jeg strikkede videre og det kom der en sød lille trøje ud af. Anton fylder ½ år i morgen, så hans halvårstrøje måtte bare laves færdig.




Trøjen er helt ens i faconen for og bag.



Under ærmerne har jeg slået to masker op i bullen. Ved strikning af ærmerne samlede jeg to masker op i disse to opslåede masker (i bullen).
Indtagningerne var 1 o-indt. (1 løs af 1 r træk den løse over) og 2 r sm. Jeg havde valgt at starte omgangen med 1 o-indt. og slutte med 2 r sm og 1 r. Indtagninger blev hver 8. omgang.


Denne nedre kant er med alm. aflukkede masker (strik 2 m og træk den første over). Tilpas vid, men uønsket stram fra et vis vidde.
Endetråden er  hæftet så overgangen er jævnet ud og syet ned af ribben indvendig. En tråd fra det tretrådede garn har fikseret hæftningen i modsat retning. Se omtale af Verypink nederst.


Håndleddene er lavet med syet aflukning, men det gav ikke øget elasticitet,
hvilken sømmen ellers er god til.

Hæftning af ender foregik på en ny måde efter jeg har set Verypink på YouTube. Jeg lærte, at efter syning med bomuldsgarn, som lettere går op end uld, deles garnet ved en maske, og der bindes en stram knude. Uld filtrer og behøver ikke at blive bundet. Trøjen her er i en blanding af bomuld og uld, så jeg har bundet små fine knuder af det tretrådede garn. De enkelte tråde er desværre lette at rive over. Håber det holder. 'Verypink' viser teknikken i en videoserie med 'Toddler tunica'. Hun viser også, hvordan man glatter kanten ud, hvor omgangen slutter i en kant med alm. aflukning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar