tirsdag den 14. februar 2012

Skulderblad Geilsk

Så må den have hele armen


Så er jeg vist kommet rigtig i gang med Skulderblad fra Bente Geil, som er et sjal, som det ses på billedet. Der skal laves to 'takkede 'yderkanter (spejlvendte), hvorefter der skal fyldes ud med retpinde efter opsamling af masker. En spids skal afslutte sagen.

På billedet ses f'ørste rapport i sjalet, næste rapport strikkes oven på her.

Jeg havde forsøgt at strikke rapporten tidligere, men måtte lige lære at læse et diagram. Klassisk tænkning er, at første pind efter opslagning giver vrangsiden. Det virkede (for mig) som om jeg skulle strikke overvejende ret på første pind, men senere forstod jeg, at de tomme felter i diagrammet, skal strikkes vrang på første pind. Det bliver i øvrigt retsiden.

Så var der lige kørselsretningen i skemaet. Jeg fandt ud af, at diagrammer starter fra højre for neden og går videre op til næste pind i venstre side, hvorefter der strikkes fra venstre til højre, 3. pind fra  højre til venstre osv.


Her har jeg så nået to rapporter og må konstatere, at strikkefastheden har ændret sig, nu hvor jeg er blevet mere fortrolig med mønsterrapporten. Men pyt her i sjalet.

Jeg var til workshop med Bente Geil 28. januar og købte 4 ngl. Geilsk Tweed à 50 g med hjem i farven T17 sammen med en opskrift, som leveres i en dejlig A5 lomme. Garnet er 100% uld, fnuglet og jeg strikker fladt på KnitPro 3½-rundpind.


Jeg har været ca. 40 minutter om en rapport, som der nu er fire af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar