torsdag den 12. januar 2012

Løsgænger dec. 2011

Løsgænger

Dette er en model af strikdesigner Bente Geil, som jeg fandt som gratisopskrift på geilsk.dk
Garnet, som er Geisk tynd uld (superlækkert) har jeg købt hos Sommerfuglen i Kbh.


Jeg læste opskriften (prøvede) for fornøjelsens skyld, men det gav mere mening, da jeg havde strikket mønsteret.
En 3/3 rib (= 3 ret 3 vrang) som skiftevis udvides til 5 m i hhv ret og vrang.
Så strikkes der et antal pinde, hvorefter der reduceres til 3 m igen ved at lade 'hveranden' maske løbe. Rendemasker!


Desuden blev det erfaret, at løsgængeren er et langt, bredt 'halstørklæde' med et kort ærme i hver ende, der skal krydses på ryggen og sidde på tværs over brystet.


Hvordan man går fra rundstrikket rib til rib 'frem og tilbage' var lidt kringlet forklaret efter min opfattelse, så jeg tog de tre masker ud i de første 3 retmasker, som angivet, og valgte samtidig at starte 'startpinden' efter de 3 af de nu 6 masker.
(Det indebar nogle sl o masker samtidig med udtagningen).

Som det ses på billedet fortsatte jeg med at strikke 'frem og tilbage' på rundpinden (nr. 3).


Nu har jeg strikket det første nøgle (50 g) op, og det rækker jo dejlig langt.
Flot farve, lækkert og fnuglet strik.
Det er det rene kilometerstrik, men lidt hver dag, så må den blive færdig. Om jeg vil bruge den, det vil vise sig, alternativt som halstørklæde, men jeg fik knækket opskrift og mønsterkoden!
Og strikket i et kvalitetsuldgarn, hvilket er en fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar