lørdag den 28. januar 2012

Antonstrik fra GrubeDesign

Stribet striktrøje til Anton str. 5½ mdr.


Færdigt arbejde!
Halsen viste sig, at være for vid.


Fine detaljer mht striber i hhv sammenstrikket skulder og i tilsat ærme.
Klik evt. på billede for at se halsen nærmere.

Fra fremstillingsprocessen.


Garnet er Bonita fra Stof 2000. Der er 25% uld i, og garnet kan maskinvaskes.
Jeg har nogle mål på barnebarnet Anton, en strikkefasthed på fladt og rundt strik og nogle tanker om modellen (tilsat ærme, god plads til at få den over hovedet). Desuden blev jeg inspireret til et navnefelt, hvor jeg har broderet hans navn med maskesting (pænest at sy nede fra op).

Sådan skal det ikke gøres.
Ribben er med drejede retmasker. Jeg havde slået 10 masker for meget op ved 'et tilfælde' og gået i gang med at strikke og skulle skille mig af med dem efter ribben. Det var ikke nogen god idé på første pind hvid, se billedet, hvor 'stederne' tydeligt ses. Jeg ændrede teknik, og lagde de sammenstrikkede masker i den sidste pind blå rib, hvor jeg strikkede 2 m drejet ret sammen med retmasken siddende som nr. 2 på pinden og vrangmasken ved spidsen.
KnitPro-rundpind 60 cm passer fint til et strikketøj, der skal være 50 cm i omkreds, surprise!

Jeg strikker ærme på rundpind med magic loop teknik. Det dækker bare over, at rundpinden, der er for stor, stikker ud to steder mellem maskerne. Der skal så bare trækkes i rundpind/kabel undervejs, så de to sæt/dele med masker kan strikkes fortløbende.

Jeg viser også lige den anden side af ærmet, der hvor tråden skiftes, og hvor jeg tager ud. Striberne består af 4 pinde af hver farve. Ved farveskift føres garnet, der stammer fra striben længere nede, højre om det netop afsluttede garn, så der ikke kommer et lille hul på stedet. For ikke at garnet, der løber bag på, bliver for stramt, så ærmet rynker, trækker jeg i den gamle ende, så den kommer til syne bag pinden, og holder den fast der, mens jeg strikker 3-4 masker. Så checker jeg lige om, det er gået godt, ellers kan det jo hurtig laves om. Udtagning har jeg lavet ved at tage en lænke op og dreje den i ét hug. Stederne er mellem 1. og 2. maske og mellem næstsidste og sidste maske, som på et 'fladt' strik.

Det f'ørste ærme jeg strikkede blev for bredt for oven og rigeligt langt, men efter ønske. Derfor strikkede jeg et mere harmonisk ærme to striber kortere og 'to striber ærmegab' smallere. Det blev så til udtagning på hver 5. pind i stedet for hver 4. pind, som jo følger mønsteret. Det kræver lidt opmærksomhed at ramme hver 5. pind, men fravalgte idéen med den sikkert nemmere måde med skiftevis 4. og 6. pind. Faconen er let bananagtig, jeg strammer 'det hentede garn til ny stribe' lidt for meget, men hellere det end huller.

Ærmerne er syet i med maskesting. Der går (stort set) 6 m til 8 pinde). En halv tråd brugt som ritråd viste afmålte 6 masker, som gjorde det nemt at tilpasse 8 pinde. Jeg havde strikket en 5. blå pind inden alm. aflukning til at sy i, så der stadig ville være 4 pinde efter isyning. Ærmegabet måtte syes til/lukkes to striber under ærmet. Afhængig af trådender til rådighed blev det hhv før ærmeisyning og efter. Det blev ens.


Halsen har jeg designet så den både passer på (håber jeg) og er til at få over hovedet. Hals- og hovedmål afviger 13-14 cm. Jeg tog udgangspunkt i fremstillet maskepapir, men lavede den egentlige facon på halsåbningerne efterhånden, som jeg strikkede.
Halsåbningen er lavet på rundpind/magic loop og aflukningen er syet i hånden for stor elasticitet.
(Se evt. tidligere indlæg fra 3. juli 2011 med rosa halsedisse).

A prospos maskepapir så var det noget jeg lavede i et Excellregneark. Klik først på 'Vis' og der øverst til venstre (hos mig) klik på 'Sidelayout'. I det vindue kan række- og kolonnestørrelsen vælges i cm (pointe). Jeg kender strikkefastheden, og tastede størrelsen af én maske ind. Så satte jeg en ramme om en velvalgt mængde masker svarende til det øverste af blusen. Det kunne være på ét ark.
Dernæst printede jeg ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar