torsdag den 7. juli 2011

Svendestykket - en filtet slipover til mig selv

I marts strikkede jeg en slipover til mig selv, som jeg filtede. En strikkeprøve havde givet det filtede look, så jeg designede en model, der skulle strikkes større end det færdige resultat. Garnet var fra Netto, hed Rustik og var en blanding af 80% uld og 20% polyamid. Det sås allerede i strikkeprøven, at strikket skævtrækkede, så et kvadrat blev til en rhombe. Det viste sig bl.a. efter vask ved, at venstre sidesøm med tilhørende retriller sås på forsiden. Jeg var inspireret af det kantede bedstefarundertrøjeærmegab brugt i en babyvest, men det var ikke det flotteste til en voksen kvinde.
Jeg kalder det selv for mit svendestykke, da jeg både har lavet design, beregninger, strikketeknik og filtning, og da jeg på det tidspunkt var begyndt at strikke igen med styrket interesse.





Ovenover ses det færdige, monterede strik før vask. Skuldermaskerne - for/bag - er strikket sammen.


 Her er strikket vasket på uldvask, mener jeg, uden at filte. Skævtrækket er kommet frem.


Så måtte den en tur i maskinen igen og her filtede den vist på et 30 grader quickprogram. (Det er præcist noteret i min logbog). Skævtrækket ses her.
Så nåede jeg at få den (rimelig tør) og på til min datters fødselsdag samme dag, måske ikke den mest festlige, men sjovt var det jo (for mig). Jeg havde en ny hvid skjortebluse under.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar