tirsdag den 12. juli 2011

Dominostrik - 3 x 3 sammenstrikkede felter.

Så fik jeg strikket 9 dominofelter sammen. Der startes i nederste venstre hjørne, og der bygges op ad i 'paneler'. Her er tre lodrette paneler med 3 felter i hver.

Disse felter kan ændres i størrelse ved valg af andet garn, pindetykkelse og maskeantal.
Der kan bruges flere farver garn i hvert felt, f.eks. til striber.
Vejen til design er åben :-)
Starten af 2. panel foregår ved, at strikkeopslå masker, lave 'midtermasken' ved at tage en maske op i bundlinien i feltet til venstre for, og strikke op i lodrette lænker ligeledes i feltet til venstre for. Og dernæst strikke et felt ved dobbeltindtagninger på hveranden pind.

Læs videre hvis du vil vide lidt mere om, hvordan teknikken er.
Midtermasken tages op i min forståelse 'rundt om hjørnet' i den lænke, der hører sammen med (opslånings)knuden. (Det blev heller ikke pænt at tage nabolænken).
Midterfeltet laves ved at tage slutm (fra felt under) og samle 11 masker op i lænker med hæklenål hen til knude. Så tages 'midtermaske' op i naboslutm (sidder her i startfeltet), hvorefter der samles 11 masker lodret op med hæklenål, så kun slutm er tilbage uden der samles op. Feltet strikkes (24 pinde ved start med 25 masker som her).

Desuden
(2. panel blev ikke helt rigtig, da det blev forskudt en lænke i højden i forhold til 1. panel. Der var nemlig både slutm og underliggende lænke til overs, da jeg havde de 25 masker, jeg skulle bruge. Fremstillingen af 3. panel forløb uden dette problem). Jeg har hæklet en række fastmasker rundt om det hele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar