mandag den 9. december 2013

Nissehuer til Bamse og Kylling

Der skal helst være gang i et strikketøj for tiden, så efter julesokkerne fandt jeg på at strikke en hue til Kylling, og så var det jo nærliggende bagefter at lave en til Bamse. Den sidstnævnte med ørehuller.


En målt omkreds, en ønsket længde og en kendt strikkefasthed gav let indtagningsfrekvensen ved en ønsket båndhue ('båndtå') med et bånd på 2 masker mellem indtagningsstederne. Det blev på hver 4. omgang og minus 4 masker pr. omgang. Før båndet strikkede jeg 2 r sm og efter båndet 1 oindt.*


Kvasterne var et kapitel for sig. Jeg tror aldrig jeg har prøvet det før.
Helga Isager bruger kvaster i tørklædespidser og efter først ikke at have forstået et kvidder fra hendes THE LITTLE BIRD COLLECTION, så jeg modellerne havde en snor kvasten hang i.
Måske hænger hendes kvaster i et øje lavet af en færdig snoet snor, der går gennem kvasten, men jeg har snoet min snor (af en! tråd) mens de løse kvastdele hang på midten af den spundne snor, mens den snoede sig op.

Jeg snoede en enkelt! snor rundt om sig selv og holdt den udstrakt mellem noget af Antons legetøj til værktøj. Så tog jeg en lille bog ('Peter Pedal') og vandt 20 omgange rundt, som jeg havde fundet passende. Nogle prototyper skulle der jo til, og garnenderne, der hurtig kan flytte sig, skal helst ikke være for korte til start. Jeg klippede trådene over, så ringen åbnede sig og lagde midten af denne over det spundne garn, som jeg så fik snoet op med enderne kørende rundt. Så bandt jeg en knude, hvor længden passede.
Jeg lavede bevikling ved at lave et slyngestik, tage den ene ende to gange om og så lave et råbåndsknob og lade enderne hænge ned sammen med de øvrige. Enderne blev klippet af i en passende længde. Knuden på den snoede snor kunne lige komme ind i tophullet på huen og de to ender fra snoren og den sidste ende fra huen blev hæftet indvendig. Voila.

* 1 oindt. = en overtrukket indtagning = 1 løs af (som skulle den strikkes ret), 1 r, træk den løse maske over. Denne indtagning skråner til venstre (modsat af 2 r sm).

Bamsehue:
Huebredde 17 cm og 22 cm lang. Kvastlængde 5,5 cm + snor 2 cm.
Pind 4 (magic loop), Capri akrylgarn fra COOP, 76 m, 4 omgange 1-rib, 2 omgange glat, ørehuller luk 10 masker af i hver side med omgangstart MB, (16 m mellem ører), næste omgang strikkeopslå (ny drejet maske i sidste maske**) 10 masker over hvert 'ørehul'. 7. omgang start indtagning med bånd i hver side over 2 masker og med minus 4 masker pr. omgang på hver 4. omgang. 2 r sm før båndet og 1 oindt. efter båndet. Ørehullerne går ud til midt i båndet. Når der er 4 masker tilbage klippes garnet over og enden trækkes igennem de 4 masker. Der laves en kvast med snor, som trækkes igennem toppen inden enden hæftes.

** Måske bedre med kabelopslagning hvor den nye maske strikkes op mellem maskerne, som vist giver en fastere opslagning.

Copyright GrubeDesign - må gerne benyttes til privat brug.

2 kommentarer:

  1. Det klæder Bamse og Kylling med nissehuer. Sød ide.

    SvarSlet
  2. Tak skal du ha', ja, de er søde og julede.

    SvarSlet