mandag den 30. december 2013

Herresok

Anden juledag skulle jeg have en bankogave med til min mands fætter med et skonummer 45. Jeg havde først forsøgt med et garn fra Lammy, som skulle være i 'tråd' med Regia og billigere, men nej, nøglet var rimeligt blødt, men opstrikningen føltes som en 'arbejdssok'.

Så tog jeg ind i Sommerfuglen (Kbh, Vandkunsten), hvor jeg vidste de havde retro Froehlich strømpegarn med det lille forstærkervindsel. Strikket føltes også lækker, men der stak lidt kradsende 'sejlgarnstråde' ud af tråden, mens jeg strikkede.

Jeg strikkede to på en gang, ikke fra tåen og op, som jeg ikke har prøvet endnu, men fra skaftet og ned. Skaft og hælklap kan strikkes samtidig, men hælrunding og opsamling af masker, lavede jeg solo, inden de to strømper fortsatte deres fælles løb.

Hvor mange masker skal der slås op? Jeg tog 72 til en stor herresok, men synes det var lidt vel rigeligt og tog ind til 68 efter 6 cm rib.

Hvor langt skal skaftet være, der er variationer i opskrifter, men jeg lavede 1-rib (1 r, 1 vr) og dernæst glatstrikning til vist i alt 17 cm.

Dernæst hælklap over det halve antal masker på omgangen, 34 masker med første maske løs af på hver pind, på nær den allerførste. Hvor lang skal sådan en klap være? Nogle opskrifter angiver ca. 60% i cm af bredden, og andre at hælklappen er kvadratisk. Måske er det bare et spørgsmål om, hvor højt oppe hæl og vrist deler op, men at begge dele giver samme form, jeg ved det ikke endnu.
Min hælklapbredde er 10,5 cm og jeg lavede klappen vist 6 cm høj.



Båndhæl med 10 'midtermasker' og 12 masker til slut.

Optagning af 13 masker i hver side, én i hver lænke.

For at undgå hul i overgangen til vristen strikkede jeg 'noget' sammen uden at få ekstra masker.

Så var der indtagningsforløbet med reduktion af de optagne masker, men inden jeg vidste af det, var jeg nede på 66 masker, hvor det er almindeligt at bevare skaftets maskeantal. Dog har jeg læst et tip om at smalne yderligere 2 masker, men det var ikke tilsigtet. Det var fordi, at der var reduceret med 34-12=22 i hælklappen og optaget 2x13 masker=26 m, så der var kun brug for 2 omgange med to indtagninger. Der vil normalt være en række indtagninger, måske til 'halvt ned' af hælklappen.

 
 
Her ses den lidt forstærkede hælklap

Båndtå. Jeg lavede en båndtå og måtte konstatere, at det havde været bedre med 68 masker, da jeg havde brug for en firdeling til sidst ved sammenstrikningen. Men jeg tog ind en ekstra gang, men kun på den ene halvdel, så var det problem løst.
Selve tåen strikkede jeg over 18 omgange og ved at måle strikkefastheden kunne jeg regne ud, hvor høj tåen ville være. Jeg havde konstateret uden at kende modtagerens fodlængde, (på Boozt.dk), at en str. 45 svarede til en fodlængde på 28,7 cm. så var det nemt at beregne, hvornår tåen startede.

 

De 18 omgange til båndtåen brugte jeg således: Båndbredde to masker indenfor sammenstrikningsmaskerne (2 r sm før de to båndmasker (2 r) og 1 oindt efter). 4 masker tages således ind på en omgang. Hver anden pind uden indtagning i alt x gange, hvorefter der tages ind på hver omgang i alt y gange. De sidste masker strikkes sammen på tværs af foden efter pindene er flyttet om på vrangen.

Forstærkertråden brugte jeg i hælklap- og runding og et stykke i tåen, men ikke helt ud (tænkte det ville være storetåen, der lavede slid/hul, men også på, at strømpen skulle føles blød).

Jeg har strikket på Knit Pro 3.0 med langt kabel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar