mandag den 4. november 2013

Dukketæppe i kornblomstmønster

Lige pludselig var jeg færdig med at strikke op ad, se evt. forrige indlæg, og så måtte jeg lukke af.


Efterfølgende hæklede jeg en omgang fastmasker og derefter en omgang musetakker*.

Jeg lukkede stramt af (for at undgå kanten flaner) efter at have sluttet med to hvide mønsterpinde. Så brugte jeg en hæklenål nr. 4 til kanten på nær ved de stramme aflukningsmasker, hvor jeg tog en hæklenål nr. 3½.

I siderne blev det til en fastmaske i hvert felt og med en luftmaske hen til næste felt. Musetakkerne blev fastgjort med en fastmaske ved hver fastmaske i omgangen før.
Øverst og nederst blev der hæklet fastmasker i 3 ud af 4 masker og musetakkerne blev fæstnet i hver anden fastmaske.

Jeg havde slået 75 masker op, strikket på Knit Pro rundpind 4½ (frem og tilbage) og dukketæppets størrelse blev ca. 33 x 37 cm. Farverne er ren hvid og lilla. Tæppet vejer 126 g med garnforbrug hvíd ca. 90 g, lilla ca. 36 g. I mønsteret bruges kun halvt så meget lilla som hvidt.

* musetakkant: hækl 3 luftmasker og hækl 1 fastmaske i den første luftmaske, fæstn i omgangen før med en fastmaske fundet i musetakkens bredde. Gentag 3 luftmasker osv.

I følge bogen 'Strikkelyst' hedder ovenstående mønster: Kornblomstmønster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar