onsdag den 24. juli 2013

Sømandssweater - str. 1½ år - del 8 - halsen - turkis Bonita


Sådan blev halsen i andet forsøg.
Jeg har taget masker op* og strikket videre på dem i midten for og bag, i alt 102 m på en lang rundpind 2½. 2. omgang har jeg lukket 10 masker af ved at strikke 2 r sm strategiske steder. Før og efter skuldersøm, to steder på skråbuerne foran, et sted på skråstykke bag, midterdele sprunget over.


3. omgang blev reduceret med 4 masker yderligere, 2 r sm ved skuldersømme og 2 r sm på skråbuerne foran forskudt fra 2. omgang. Der er nu 88 masker og indtagningen er slut.
4. omg. Så tog jeg pind 3 og strikkede glat.
5. omg. Så tog jeg pind 3½ og strikkede glat.
Når kanten måler 2,2 cm laver jeg venderille med pind 3 og strikker den indvendige kant i modsat rækkefølge af yderkanten (alle omgange med p.3).
Der bliver altså efter nogle omgange glat en omgang med udtagning af 4 masker og en omgang med udtagning af 10 masker. Da jeg målte kanten, synes den, at kunne klare en omgang glat mere inden aflukning, så det gjorde jeg. Kanten kom til at bule lidt indvendig, så måske det ikke var nødvendigt.



Her ses et billede fra sammensyningen, hvor jeg bruger hel tråd. Jeg har sat knappenåle i og fordelt den indvendige hals. For at få den glat udvendig har jeg vist så bagefter sat nålene udvendig. På de vandrette stykker kan en 'smileymund' følges for vandret isyning. På de skrå steder er maskerne taget op, så derfor er der et sømrum at sy fast i. Kantbredden skal så helst være i orden, så den kan sys glat fast i sømrummet.

* I skråbuerne havde jeg sørget for knudekantmasker, men hvor smart var det, da lænkerne går over to masker. I andet forsøg tog jeg en maske op i lænken og en maske op i knuden mellerm lænkerne, så blev det fint. Så det var smart nok alligevel, selvom mit første forsøg gav en hulrække.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar