lørdag den 11. maj 2013

Lilians grydelapper til brudeparret

Toscanamodellen. Denne model er min sædvanlige grydelapsmodel, men sidste ternrække er kogt ned til 5 pinde i forhold til de øvrige, der har 6 pinde. Så ser det mere rigtig ud, når der kommer retriller bagefter. Jeg har lige været i Toscana, men der var ikke tid til det store strikkeri, når man samtidig kører i bus i et smukt Chiantiområde, hvor udsigten skal nydes. Men garnet har været i Toscana, der af navnet på denne model.

Grydelapper, hvor man ikke brænder fingrene, er et hit.
Det er mange år siden, jeg første gang strikkede dissse 'skakternede' grydelapper. Opskriften, som var fra et ugeblad, husker jeg som enkeltlagsgrydelapper, men i min version blev de dobbelte og med musetakker.

Jeg har strikket med ID garn fra COOP, 17,95 kr. pr. ngl. Jeg strikker fra 4 nøgler, men 3 kan gøre det. Nettogarnvægt for et sæt er 134 g. Strømpepinde 3½ og en hæklenål 2½ har jeg brugt.


Jeg laver strikkeopslagning*, hvor jeg senere bruger løkkerne til sammenhækling.
 
Jeg strikker over 44 masker og laver retrillekanter hele vejen rundt.** I midten ses 9x9 tern i 'glatstrikning'. 4 af disse dellapper skal der strikkes. Jeg har brugt dominokantmasker i siderne, dvs 1. maske ret løs af, pinden sluttes med en vrangmaske (det samme på alle pinde på nær første pind og aflukningspinden)

Dellapperne hækles sammen to og to - vrang mod vrang - med fastmasker. Der startes i øverste venstre hjørne, hvor aflukningen sluttede og hvor garnet derfor er til rådighed. Her kommer stroppen også til at sidde.

Her er musetakker set bag fra. Hækl 3 luftmasker og hækl en fastmaske i den første luftmaske. Fæstn med en fastmaske og fortsæt med 3 luftmasker til en ny musetak. Jeg fæstner i hver anden af de underliggende fastmasker. Inden jeg starter på musetakkerne har jeg lavet 18 luftmasker til en strop.

 
Her ses stropperne, de får ikke musetakker.***
 
 
Her er så de færdige grydelapper, som i dag blev til en gave til et majbrudepar.
 
* Strikkeopslagning: Der startes med en 'slipknot'/løkkeknude, og der strikkes successivt masker op, som sættes drejet på venstre pind.
 
** Bundkant: 6 pinde ret (første pind er retside). Topkant: 5 pinde ret.
 
*** Hvis der skal musetakker på, tænker jeg, at stroppens luftmasker skal laves før sammenhæklingen, men det er pæn(es)t uden.
 
Copyright - GrubeDesign

Ingen kommentarer:

Send en kommentar