mandag den 15. april 2013

Kaffe - ja, tak

 
Nej, ikke den sorte væske, men den farveekvilibrist, der udtales 'Kæif'.
 
 

Jeg var i lørdags til strikkekursus hos Louise Klindt, og ud over at lære jaquardstrikning med to farver, fik vi også lejlighed til at lave et 'blandet nøgle'.
 Med skelen til en farvecirkel kunne vi blande farver fra en stor bunke garnnøgler.
Til prøven her blev anbefalet ca. 30 cm garnlængder.

Strikkeprøven er lavet med teknikken jaquardstrik og mønsteret er 'dag og nat' med råhvid som den ene farve og mit 'blandede nøgle', som den anden 'farve'. Jeg brugte den 'farvede' som dominant, hvis det har betydning. Det har det jo, hvis man skiftevis strikker en maske med hver farve. Det prøvede vi indledningsvis samtidig med, at vi lærte at holde de to garntråde. Vævestrik prøvede jeg også.

Det er naturligvis Kaffe Fassett, der blev omtalt og hans fantastiske evne til at sætte farver sammen og bruge det inden for strikning.

Jeg synes, at det er helt fortryllende, at få ovenstående resultat ud af nævnte muligheder. Et godt lager garn i mange nuancer og mønsteret skaber virkningen. Så prøv selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar