søndag den 9. september 2012

Børneslipover str. 1 år

'Skipper Slipper'

Antonstrik #4 fra GrubeDesign

Børneslipover i skipperrib i str. 1 år

 
Her ses den færdige 'Skipper Slipper'.
Slipoveren er dejlig elastisk.

Her er den endnu ufærdige slipover i 'unplugged' tilstand, da kanterne mangler.
Det viste sig, at der var fejl i baghøjden, som siden er blevet rettet med de manglende pinde.



Strikningen er mest foregået på Bornholm, hvor min mand og jeg netop har holdt en uges ferie. Der er bare skønt på Bornholm. Lidt strik(ning) efter morgenmaden og ofte under et hvil på en naturtur '4 omgange' svarende til en rapport i mønsteret og ca. 19 minutters strik'.

'Stoffet' er meget elastisk, så jeg valgte at slå færre masker op og lade den udvide sig i brug, derfor en smule (beregnet) tillæg i højde under arm.

Mønsteret fandt jeg i en mønsterbog jeg har, der hedder Håndarbejde let at lave STRIKNING  af Aase Westphal, 1983, Lademann. Det er et ret og vrangmaskemønster (ej relief i følge den bog), der hedder skipperrib og går over 5 masker og 4 pinde. Består af ret, vrang og drejet ret. Der skal tælles hele tiden. Det kunne omsættes til rundstrik, så det gjorde jeg. Først med et langt kabel og magic loop teknik og efter kort tid kort kabel og alm. rundstrik.

Midt mellem skulder og under arm bliver den nok ikke udvidet meget i bredden, så der var idéen med at spare på maskerne måske ikke så god. Jeg har lavet V-bunden rimeligt/rigeligt langt nede, den lille Antonmus skal jo også kunne få slipoveren over hovedet. Jeg har kalkuleret med 1½ cm kant og har rundet halsen bag 1½ dyb. Faktisk skulle der være trukket 1½ cm kant fra i højden under armene, men det må blive læring til en anden gang. Jeg troede i øvrigt også, at jeg (næsten) havde en centermaske midt for bestående af en 'streg', men havde taget fejl, for så skulle jeg have haft et lige antal rapporter i omgangen og ikke ulige. Altså learning by doing. 'Stregerne' har jeg til gengæld fint i siderne.



På færgen hjem sad en ældre dame i nærheden, som havde 'strikket og syet meget'. Hun anbefalede ribkant frem for retrillekant og en midtermaske i halsribbens bund.

Garnet er Drops Baby Merino, og jeg strikker på Knit Pro Rundpind 3½. Det er meget elastisk garn, som jeg holder til som vanligt. Der er 23 rapporter under armen, som beregnet har taget godt 7 timer at strikke. Det færdige arbejde vejer 84 g, hvorfor der skal købes to nøgler garn til 'Slipperen'.

Kanterne er lavet i '1-rib' og jeg har drejet retmaskerne på hver anden omgang, hvilket modsvaret skipperribmønsteret.
Ærmegabskanterne er lavet ved, at tage op mellem knudekantmaskerne, hvor de findes og så tage ud på første efterfølgende omgang på hveranden drejede maske. Under armen har jeg sparet nogle udtagninger væk og har lavet en tre-i-en* før aflukning. Første forsøg var nemlig for vid i kanten under armen. Aflukning i JSSBO**.

Halsen fik jeg lavet tre gange, først med samme optagningsmåde som i ærmegabene, men den blev for stram og kunne som forventet ikke komme over hovedet. Anden gang blev antagelig også for lille, dér havde jeg taget masker væk ved skulder og halsrunding ud over V-et. Tredie gang blev god. Atter havde jeg som i andet forsøg taget op mellem knudekantmaskerne, men også i hver anden knude og sparet på masker de 'krumme' steder. Her blev kanten knap så høj og med aflukning i JSSSBO nu udført i kun to trin, blev halsen vellykket.

* over sidelinien haves en retmaske med en vrangmaske på hver side. 3-i-en laves ved at tage 2 m ret løs af (som skulle de strikkes ret), strik vrangmasken og træk de to løse masker over. Centermasken fremstår som en almindelig retmaske (og de to andre masker er taget ind).

** JSSBO står for Jeny's Surprisingly Stretchy Bind-Off præsenteret af Cat Bordhi på YouTube, og  er en meget elastisk aflukningsmetode. Cat Bordhi-PERSONAL FOOTPRINTS-Jeny's Surprisingly Stretchy Bind-Off. http://www.youtube.com/watch?v=abBhe-JYmgI Se evt. mit indlæg om Gåseøje af Annette Danielsen fra 19. april 2012.

*** V-halsen er det mest krumme sted. Så halsbuerne i siderne af ryggen og sidst ved skuldrene. De to sidstnævnte steder hænger næsten sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar