mandag den 17. september 2012

Børneragsokker str. 1 år



Anton mangler nogle tykke sokker til sine gummistøvler henne i vuggestuen.
Købte to nøgler flot garn på Bornholm, der hedder Ragge Yarn og er fra Schackenmyar.
Består af '70' ny uld og '30' polyamid. Det er et 4-trådet stærkt garn, som består af en mørkeblå tråd, en lyseblå og to mellemblå tråde, alle fire spundet sammen.
Der løber 80 meter på 50 g. Kan vaskes i maskine.

I går tænkte jeg, at jeg ville lære at lave en timeglashæl, men faldt i stedet over denne nyskabelse Sweet Tomato Heel opfundet af Cat Bordhi. Desuden fandt jeg nedenstående opslagsmåde. Begge dele er videoer fundet på Cat's hjemmeside http://catbordhi.com/ liggende på YouTube.

Antonragsok str. 1 år

Knit Pro 5.5 med langt kabel til både rundstrik og 'fladstrik' undervejs med afkortede rækker.
Slog 26 masker op med Cat Bordhi's Crocodile Cast On http://www.youtube.com/watch?v=-n0wsK4xG00  Den har en pointe, hvordan en almindelig (dvs. longtail cast on) opslagning bliver elastisk ved hele tiden at skabe afstand til den næstkommende maske.




Jeg havde prøvet, at sætte strømpepinde imellem maskerne for ens resultat, men de var valgt for tykke og gav en for løs opslagning: Idéen er sikkert god nok, men jeg nøjedes med fingerarbejde som Cat.

Så har jeg strikket 1-rib 15 omgang og glat 10 omgange. Det blev til 11 cm.
Vristmasker er nu 9 masker og hæl (1/3) 17 masker.
Hælen formes nu med afkortede rækker, som efter '1. wedge' er integreret med vristmaskerne. Der skiftes mellem 'fladstrik' og rundstrik. Der laves ca. 3 wedges, som udgør hælen. En wedge har samme facon, som den ble barnet i gamle dage hang i, når den lille skulle vejes. Punkter A og B på hver side af vristen, når hælen starter, flytter sig ikke meget under hæludformningen. De er en slags centrum i et (hæl)cirkel(udsnit).

Cat's Sweet Tomato Heel Socks - a Heel Tutorial
http://www.youtube.com/watch?v=IRc3309JUyc&feature

Der findes også en anden video på youtube Padded tomato heel, som også viser teknikken endda både skematisk og IRL (in real life).

Foreløbig er jeg midt i hælen, hvor jeg må trævle en smule op, vi ses...


Her har jeg sat Knit Pro spidser ud for start og slutning af wedges. De første to wedges er lavet over 17 masker endende op i 3 pairs i hver side og 5 masker i midten. Den tredie wedge er lavet lidt lavere men lige så bred, da den skal integreres med resten af omgangen. Den endte op i 2 grupper à 3 masker i hver side og 5 masker i midten, altså to pinde lavere end de hele wedges. Wedge, gætter på det betyder kile, slår det lige op på google translate. Jeps, det betyder kile.

 Den anden side tager sig lidt anderledes ud i forhold til hvor wedgestriberne er, synes jeg. Måler derfor på den anden side, når jeg skal måle fodlængde (midt i anden wedge er mit bedste bud, se # nederst).
 Dejlig lang sok, der enten kan bukkes ned eller tages uden på bukserne - og så f.eks. ned i gummistøvlerne.
Ønsket soklængde er 13 cm, tåen går over 6 pinde og er 2½ cm høj. Se # længere nede. Jeg tog ind i siderne startende med de 26 masker, tre gange med retomgange i mellem = 5 pinde. Det fjerner 2 x 4 masker = 18 masker tilbage. Så kommer en omgang der reducerer til 8 masker, start *3-i-én, (2 r sm i alt 3 gange)*. Gentag * til *. Der er nu strikket de 6 omgange og tråden trækkes gennem de 8 masker.
Se evt. beskrivelse af 3-i-én længere nede.
Hæft start- og slutende.

# Udmåling af soklængde: Sokken lægges opad og med tåen mod højre. Midt mellem de fremhævede striber OG i hælrundingen/folden er stedet, hvor der måles fra (hælen forestilles at ramme her). Det er midt i 2. wedge. Når sokken her fra er 10,5 cm startes tåindtagningerne.

3-i-én laver jeg ved at tage 2 ret løs af sammen (som skulle de strikkes ret), strikke 1 r og trække de to løse over. Det er sidemaskerne, der forsvinder og centermasken, der syner.

3-i-én kom jeg i tanke om, da jeg ville have et lige antal, som der skal til hvis maskerne skal sys sammen. Jeg gik væk fra maskesyning (afprøvet med 7x2 masker og et kantet udseende), men beholdt indtagningen trods den er lidt kluntet.
Det var fint at slutte med 6 masker og et lille hul (ellers ville der have været 9 m til sammensyning for 9 m er nok lidt rigeligt til at trække garnet igennem).

Montering
Enden føres med nål om på bagsiden og fæstnes først med to små sting, deles og hæftes i lille halvcirkel for hver endedel.
Opslagsenden hæftes på retsiden, der forsvinder ved ombukning. Føres et sting til højre og så gennem opslagsknuden (slip knot), deles og fæstnes ned langs højre maskeside med 4 sting og stikkes retur. Tilsvarende med den anden endedel i maskens venstre side og med returnering gennem knude.

Så skal jeg have lavet den anden sok, sådan et par er hurtig at strikke (når man kender vejen igennem som nu). Den færdige sok vejer 20 g, så der kan blive et par ud af 1 nøgle.
Så blev den strikket (over to dage), og begge kan ses øverst :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar