torsdag den 26. april 2012

Hættetrøje med lynlås - str. 9 mdr.

Antonstrik # 3 fra GrubeDesign



Så blev hættetrøjen færdig i aftes (22.maj) og afleveret i dag :-)
Den er faktisk for lille, men passer her, hvor vejret er varmt og med bare arme i :-)

Eget strik er om ikke bedst, så sjovest at lave.

Mit barnebarn Anton har de dejligste blå øjne, så jeg prøvede at finde et garn, der står til dem.
Det er vist lykkedes godt.

Drops har relanceret et blandingsgarn af bomuld og micro.. til 15 kr. Derudover kunne jeg hos tante Hanne, som er Dropsleverandør få Dropsdeal med 25% alias 11 kr. for et nøgle. Forsendelse efter nettoudgifter, her 35 kr. så alt i alt overkommeligt at spendere 8 nøgler garn.
Modtaget d.d. efter kort ventetid.

Idéen er en overtøjsagtig hættetrøje i striber og med lynlås. Hætten skal være med en bred midterbane, som smalner til i nakken. Indvendige belægninger ved lynlåsen.

Var til et foredrag om vandbehandling i aftes og kunne passende lave strikkeprøve på de anbefalede p.4 imens.
Det blev til en fasthed på 22,5 m x 32 p (=10x10 cm)


Her ses en ryg og to forstykker og en løs lynlås. Klik evt. på billedet.
Jeg har slået 62 m op til ryggen og 30 m til et forstykke. Striberne er over 4 p.
Kanten for neden er dobbelt og strikket sammen på nær ved sidesømme.
Her er detaljerne for interesserede: Slå masker op på én pind nr. 4 (den som bruges til glatstrik/arbejdet). Skift til pind 3½ (jeg skifter pindespids i KnitPro systemet) og strik 4 p glat, startende med en vrangpind. Dernæst en retpind fra vrangsiden, som danner en venderille og er kanten for neden. Dernæst skiftes til p. 4 og der strikkes 4 p glat. Med en pind 2½ tages opslagslænker op på pinden (de kan kun fanges på en måde - ved at stikke ind fra retsiden mod kanten). På ryggen har jeg ladet de 5 yderste masker stå repræsenterende 4 lænker og 'et hjørne'. Det er for at jeg kan sy sidesømmene. Så har jeg strikket de første 5 masker på forsiden, lagt dobbeltkanten sammen vrang mod vrang (to paralelle pinde) og strikket maskerne sammen to og to, og sluttet af med de sidste 5 solomasker. På forstykkerne har jeg strikket helt sammen ved lynlåssiden (og skal det hele med - undladt at strikke knudekantmasker på bagsiden ved lynlåsen).

Den delbare lynlås fra YKK ligger bl.a. i længder 25 cm og 30 cm. Jeg kunne bruge en længde midt imellem, men måtte tage den på 25 cm for at trøjen ikke skulle blive for stor til Anton knap 9 mdr., hvis jeg brugte 30 cm lynlås. Jeg måtte justere længde af ryg og forstykker.
(Jeg har købt lynlåsen i Stof og Stil ved Roskilde).

Halsen for har jeg i begge sider startet med at lukke af til halsrunding på første blå pind.

Skuldrene har jeg sluttet efter 2 p blå og så strikket dem sammen (fra halsen og ud til ærmegabet).
Nu grubler jeg lidt over hætten, som jo er 3-dimensional og svær at tegne på et stykke papir.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar